Na stronach internetowych, w w książkach oraz gazetach odnaleźć można bardzo dużą ilość jadłospisów. Jedne są bardziej popularne oraz posiadają szumne, doskonale znane nazwy, nawet na całym świecie, jak przykładowo dieta odchudzająca south beach czy Dukana, niektóre z kolei to po prostu poglądowe jadłospisy zalecane ludziom, którzy chcą stracić na wadze mniejszą bądź większą liczbę kilogramów. W rzeczywistości jednak wcale nie trzeba ściśle zastosowywać się pewnej konkretnej diety, żeby odżywiać się zdrowo, dietetycznie oraz zobaczyć tego efekty, innymi słowy schudnąć. Zanim to nastąpi jednak należy posiąść pewną wiedzę, przede wszystkim na temat tego, które produkty są tuczące oraz czego wobec tego należy uniknąć kiedy chce się stracić na wadze, a jakich składników organizm bezwzględnie potrzebuje oraz nie można mu tego nie dostarczać nawet na bardzo mocno radykalnej diecie. To jest generalnie pięta Achillesowa mnóstwa popularnych diet – ich autorzy koncentrują się głównie na tym, by stosujące je osoby straciły kilogramy, natomiast nie zwraca się uwagi na to, że może to nie być zdrowe. Na przykład popularna dieta kopenhaska, na której rzeczywiście mnóstwo osób straciło wiele kilogramów, faktycznie może być bardzo skuteczna jeśli chodzi o pomniejszenie masy ciała. Jednocześnie jednak jest wyniszczająca dla poszczególnych narządów naszego ciała, z tego powodu, że zakłada nie tylko konsumpcję bardzo małej ilości kalorii, ale także monotonne odżywianie, przez co do organizmu nie są dostarczane ważne składniki, których potrzebuje. Może to mieć fatalne skutki, nie tylko jeśli chodzi o złe samopoczucie podczas stosowania diety, ale też nieuchronny efekt jo-jo po zakończeniu, a czasem także problemy ze zdrowiem.